Gott med gåslever?


Många Svenskar ser gåslever som en delikates och serverar detta vid "finare tillfällen". Det många säkert inte vet är hur gåslever blir till. Ja för det är inte så att levern bara tas ut efter slakt, den utsätts för en hel del saker INNAN den är färdig att leverera.

Foie Gras går till så att man tvångsmatar ankor och gäss med så stora mängder mat så att levern sväller upp till 10 gånger större än sin normala storlek. Detta görs genom att maten pressas ner genom strupen med hjälp av en pump eller metallstav. Tvångsmatningen orsakar även stort lidande för dessa djur.

Foie Gras leder till att många djur kvävs till döds av matmassorna och ibland kan deras organ "sprängas" sönder så inte deras kroppar klarar av att hantera all mat.








Nedan : En film om hur detta går till..


Kommentarer
Postat av: Madde

Fy vad hemskt, detta visste inet jag. Jag äter visserligen inte gåslever.... Stackars fåglar..

2009-02-02 @ 10:46:20
URL: http://angelwing.blogg.se/
Postat av: Alexandresen

Fy fan. stackars fåglar, Jag tycker att folk bör låta djuren vara ifred och äta antingen vegetariskt eller vegomat. Jag är så himla trött på att djuren blir illa behandlade.

2009-02-02 @ 21:52:17
URL: http://alexandresen.blogg.se/
Postat av: Bea wiggosmamma

det där är så himla hemskt =/





så fort jag fått en ny design ska jag börja blogga igen :)

2009-02-04 @ 20:29:29
URL: http://beapettersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0